Vad är deras uppgift enligt er..? mött dem?

Gillar ni dem eller ogillar?

Jag tycker om dem....har alltid gjort...

Drakens budskap och energi vad säger den er?

Visningar: 879

Inlägg i den här diskussionen

För mig står drakkraft starkt för elementens krafter , jord , eld , luft...
I många kulturer ses just draken som ren jordkraft...Kopplingar till vulkaner...

Ja de är starka och försvarande , vaktande och trogna en de människor som har dem som kraftdjur...
Magiska kraftdjur..

Jag älskade verkligen filmen Aragon , visst hette den så..?

En del upplever drakar som något mörkt/negativt och svartmagiskt..

Vad kommer det sig av..?
Någon som vet...?

Jag känner ej alls så......

Fann detta och fann det väldigt intressant om drakar..:

"Draken är ett mytologiskt väsen som existerar i alla kulturer och tider. Draken är enklast sett en bevingad orm. Religionshistoriskt förekommer ormen som symbol för det jordiska och underjordiska. Örnen (eller någon annan fågel) som symbol för det himmelska. Draken är en förening mellan dessa två grundprinciper. Draken är en bild av den hermetiska grundsatsen: "Det som är nedan är såsom det som är ovan och det som är ovan är såsom det som nedan är". I Kina är draken en symbol för Tao, dvs det som är bortom alla begrepp och alla polariteter (yin och yang) och samtidigt är kraften bakom allt. Draken representerar det okända och den bakomliggande energin inom människan och i naturen. Ordet drake kommer från det grekiska verbet derkein vilket betyder "att se". Draken är klarseendets princip: förmågan att se saker i ett nytt ljus och som de verkligen ser ut, bortom alla illusioner. Av denna anledning tillskrivs draken i myterna stor visdom och kunskap. Drakens visdom symboliseras av den skatt den vaktar eller den pärla draken bär i sin mun. För att finna denna visdom och kunskap måste människan söka i sitt inre och i det okända. Inom yogan kallas benämns draken som kundalini, den kraft som finns förborgad i människans inre. "En bild säger mer än tusen ord" och symbolen draken och myterna om denna, bär på information hur det omedvetna kan bli medvetet och hur människan ska kunna utvecklas. "
Härligt! ja vad kul det blir fler filmer..
Köpte faktiskt böckerna också o tänkte läsa dem, böcker brukar ju gå in som djuare o vara bättre än filmerna..:)
Men håller med dig..Filmen är magisk o ger en så positiv intressant syn på drakar..:)

Bettan sa:

Filmen heter "Eragon"

Jag gillar den filmen väldigt mycket jag också. Jag har den på DVD och har sett den flera gånger om :)
Filmen är så välgjord så har man inte trott på drakar innan så börjar man tro på dem när man ser filmen.
Dessutom så ska det komma två filmer till eftersom det är en trilogi, och de filmerna ser jag fram emot.
Mer Saphira! (som draken heter).
Vilken härlig tråd. Är så förtjust i drakar...men har aldrig riktigt förstått varför. Så roligt att läsa...;0) Det om kundalini och klarseende....Intressant... Upplever nog drakens kraft som att den i mångt och mycket är "föränderlig", kan skifta i form och styrka, torna upp sig och bli större när det behövs, eller bara vara en vilande kraft inom människan.
Vet inte särskilt mycket alls om kraftdjur men ett mkt spännande område. Har från en anhörig drömt många drömmar den här sommaren dock om olika djur...då i form av "ordspråk"... t.ex "I mörket är alla katter grå"..."Som en fisk på torra land" och så vidare.... Jaa, djur tycks på det hela taget fungera mycket bra som symboler för olika saker/skeenden i livet...

Deva sa:

Fann detta och fann det väldigt intressant om drakar..:

"Draken är ett mytologiskt väsen som existerar i alla kulturer och tider. Draken är enklast sett en bevingad orm. Religionshistoriskt förekommer ormen som symbol för det jordiska och underjordiska. Örnen (eller någon annan fågel) som symbol för det himmelska. Draken är en förening mellan dessa två grundprinciper. Draken är en bild av den hermetiska grundsatsen: "Det som är nedan är såsom det som är ovan och det som är ovan är såsom det som nedan är". I Kina är draken en symbol för Tao, dvs det som är bortom alla begrepp och alla polariteter (yin och yang) och samtidigt är kraften bakom allt. Draken representerar det okända och den bakomliggande energin inom människan och i naturen. Ordet drake kommer från det grekiska verbet derkein vilket betyder "att se". Draken är klarseendets princip: förmågan att se saker i ett nytt ljus och som de verkligen ser ut, bortom alla illusioner. Av denna anledning tillskrivs draken i myterna stor visdom och kunskap. Drakens visdom symboliseras av den skatt den vaktar eller den pärla draken bär i sin mun. För att finna denna visdom och kunskap måste människan söka i sitt inre och i det okända. Inom yogan kallas benämns draken som kundalini, den kraft som finns förborgad i människans inre. "En bild säger mer än tusen ord" och symbolen draken och myterna om denna, bär på information hur det omedvetna kan bli medvetet och hur människan ska kunna utvecklas. "
I Denise Linns bok "vägvisaren" står det följande om draken:

"Draken som symbol står för kraft-livskraft o styrka..
nu är det dax att ta din kraft till anspråk.Bli ett med drakens kraft.
Höj dig över all kamp, övervinn din rädsla oc bli den som besegrar draken.
Att besegra draken kan vara ett sätt att samla din energi, inre styrka för att nå personlig
frigörelse..Draken vaktar skatter..Finns det någon kraft eller rädsla som står ivägen mellan dig och det
du önskar dig allra mest?
Den bavingade draken 'är en stark symbol för trancendens.Detta symboliserar ett uppstigande
till andliga o mystiska höjder.
En drake som flyger kan ses som en symbol för att svinga sig upp till andliga höjder, samtidigt som den är förankrad i det jordiska.
Den här typen av drake kan också vara en symbol för barnets frihet o glädje
,"
I solögas bok om djurens språk står följande om drakens budskap..:

Du har kraft att skapa stora förändringar!
Anta de utmaningar som kommer i din väg, de kommer ge dig stor visdom.
Din gåva är att klara av de utmaningar du möter.

Åh, vad många fina lästips man fick här. Värt att titta närmare på. Mycket i beskrivningarna känns så självklart och riktigt just i tolkningen av detta kraftdjur. Just det om kraften och transformation liksom, men också som symbol för barnets frihet och glädje som beskrivs. I min bokhylla här hemma står fortfarande en gammal bok jag skulle gråta blod över om den försvann. Förvisso bara en barnbok men ändå... fångar så fint "drakens" anda och väsen. Historien om "draken Elliot"... Draken som både kan verka och vara osynlig men även förvandlas och träda fram i sin fulla skepnad till försvar för den lilla pojke som valt ut honom... En så fin berättelse...;0) Lägger in en favoritbild här också på en av mina drakar... Vi kan kalla den "peace dragon"...;0)

Deva sa:
I Denise Linns bok "vägvisaren" står det följande om draken:

"Draken som symbol står för kraft-livskraft o styrka..
nu är det dax att ta din kraft till anspråk.Bli ett med drakens kraft.
Höj dig över all kamp, övervinn din rädsla oc bli den som besegrar draken.
Att besegra draken kan vara ett sätt att samla din energi, inre styrka för att nå personlig
frigörelse..Draken vaktar skatter..Finns det någon kraft eller rädsla som står ivägen mellan dig och det
du önskar dig allra mest?
Den bavingade draken 'är en stark symbol för trancendens.Detta symboliserar ett uppstigande
till andliga o mystiska höjder.
En drake som flyger kan ses som en symbol för att svinga sig upp till andliga höjder, samtidigt som den är förankrad i det jordiska.
Den här typen av drake kan också vara en symbol för barnets frihet o glädje
,"
Hai jag hitta det här, kan va värt att lyssna på , eller ? själv gillar jag drakar har vart ihop med en ;)
Ett underbart djur som blivit uttryck för människans fantasi, längtan och drömmar.
Blev väl skrämd som liten av Katla... =) Men hänförd av och förtjust i många andra.
Jag har alltid känt stor dragning till drakar! De är fantastiska varelser.

Jag hade en väldigt häftig dröm för ett par månader sedan, då jag var inne i en väldigt jobbig period i livet. Låg på botten, kände att jag inte hade kontroll över mitt liv, kände mig nedslagen av livet osv. Ett återkommande problem jag har är att jag ofta känner mig just maktlös.

I drömmer var jag i ett gammalt stort sten slott som var mer som en ruin. Där var jag och en stor elak man. Jag kände mig otroligt hotad av mannen. Helt plötsligt håller han fast mig och börjar slå och sparka på mig. Jag lyckades inte komma bort från honom och tillslut låg jag ihopkurad på marken och tänkte att jag skulle dö eftersom han slog mig så mycket och slutade inte. Jag hade gett upp. Då böjar hela marken och slottet att skaka, stenar föll ner omkring oss. Då ser jag att det är en stooor vacker drake som håller på att stiga upp ur makren, draken frustar ilsket och så fort jag ser den (vet ej om det var en hane eller hona) så känner jag sådan lättnad och kärlek för draken. Då visste jag att jag skulle klara mig för draken skulle hjälpa mig.

Väldigt symbolisk dröm :)

Vad kul att du skriver om drakar. Ja jag gillar också drakar.

För ca 1 - 2 år sedan såg jag en ca 2 - 3 meter stor röd drake som låg och beskydda mig brevid min säng, då jag låg i sängen på natten.  Den kändes så kärleksfull och beskyddnade. Hade haft en natt/tid då jag sett andra lite läskigare saker med.

Läste sedan om drakar, att när de är unga att de kan beskydda människor. Jag har sagt tack till draken och erbjudit den mina kristaller. Men nån kristall ha inte försvunnit än. Ler. Antar draken tycker jag behöver kristallerna själv.

Skulle vara mysigt att se draken igen. Ler. Undra om jag har den som kraftdjur eller om den var här just när jag mådde dåligt. Vilken dimension finns drakarna i? 

RSS

© 2017   Created by Stefan Uhlén.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor