Jag är en person som lidit av oerhörd social fobi hela mitt liv.

Blyg är inte ens förnamnet på vem jag var.

Jag är dessutom en mycket bra skådespelare. Har blivit iaf.

För att ingen skulle märka min ångest. 

Så länge jag kan komma ihåg har jag varit rädd för människor. Rädd för att de ska göra mig illa. Rädd för vad de ska tycka. Rädd för att de ska lämna mig. Rädd för att de ska komma för nära och jag inte ska bli av med dem, att de ska utnyttja mig. På det ena eller andra sättet.

Sedan jag kom till planeten har jag undrat varför människor är så stygga mot varandra. Så mycket bråk och krig och elände på denna planet. Så mycket orättvisor. Allt har varit precis upp och ner här på jorden. Varför?

Jag var som barn och långt upp i åren livrädd för så gott som all social kontakt. När mamma och pappa bjöd hem sina vänner på fest, sprang jag in och gömde mig under sängen och låg där och skakade. 

Att ringa ett telefonsamtal till en annan person var en fasa. Jag var övertygad om att de skulle skälla på mig eller vara ovänliga på något sätt. Jag var verkligen sjukligt blyg och var nästan alltid tyst.

Autistisk, när jag tittar tillbaka på den jag var. Inlåst i min kropp. Hade inga ord att dela med mig av. Stum och rädd. Och jag trodde det skulle vara så. Och att det inte gick att ändra på. Tänk om jag hade vetat då...

Nu verkar det som om halva vår befolkning är autistisk, eller ännu mer kanske. Halva säger ingenting, resten tävlar om att synas och sälja sig. Bra skådespelare som lärt sig konsten att passa in. Bara en liten ringa del vågar göra väsentlig skillnad. Resten dör med drömmarna oförverkligade. Varför?

Jag har genom massor med arbete, healing, olika terapier och en massa viljestyrka/tvång och inte minst mod och längtan till mig själv, lyckats ta mig ut ur mitt fängelse och in i mitt hjärta och ut i världen, men jag är ännu inte helt färdig med min befrielse, men nästan.

Eller så kanske jag är det. Genom att jag skriver detta.

Jag bryr mig inte längre om vad folk tycker om vad jag tycker och tänker. Jag gör det jag vill göra. Säger det jag vill säga och jag vet att många inte gillar det jag säger och därför inte gillar mig. Det är ok. Jag gillar dem ändå, även om jag inte gillar deras åsikter. Men det är två olika ting som vi människor måste lära oss att skilja på. 

Jag tror att många, många, lider av social fobi och kanske mest de som är duktigast och försöker bygga så mycket yta och status och materiell rikedom som de bara kan. Den växande medelklassen. De har blivit, som jag blev, duktiga på att skyla över rädslan för att inte vara tillräckligt bra och för att vilja passa in. Många i de äldre generationerna sitter så fast i detta och så illa att de blir sjuka och bryts ner i förtid.

Som tur är så tolererar de yngre generationerna inte detta. De är vakna och vet bättre. Vi måste lita till dem, till barnen. De vet.

Så bort med denna gamla dammiga rädsla, bort med gamla ideal, värderingar och normer.

Våga välja något helt annat. Älska din inre FREAK!! Och för allt i världen: Krossa Jante så fort han visar sitt fula tryne. Där är våld berättigat. ;)

Frisk, sexig och fri, full av glädje och energi.

Och förälskad i hela mänskligheten,

Namaste,

Ann-Charlotte 

sprouting starseed

Visningar: 1784

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tack för de kloka orden! Nu är jag inte den enklaste personen att ha med, jag är lite som Katpen Haddock... ;) Men jag försöker... och försöker och försöker... Däremellan lyssnar jag mycket på musik. Beatles, Bach, Beethoven och Bob Dylan, för att nämna mina fyra ben! Så lyssnar jag mycket på Coast to Coast AM och ser dokumentärer där Stanton Friedman, Graham Hancock, Michael Cremo, Klaus Dona, Timothy Good, Steven Greer Dr leir, astronauterna Gordon Cooper, nu i himlen, och Ed Mitchell, och skunkworks, Ben Rich,(även han där ovan) Journalisten Linda Moulton Howe, Bauval, Cfristopher Dunn mm, mfl... gör sig hörda ,Jag är en ensam person, isolerad och så men jag ser och läser och bildar mig en uppfattning om vår verklighet... Illuminati, Bilderberger, David Icke... Det tar jag med en nypa salt men intressant det med... Men jag håller mig till det som är trovärdigt i dessa fall. Och jag vet en hel del om detta, The military/food Industrial complex och vad de gör.. För ett par år sedan trodde och tänkte jag inte ett dugg

på detta men efter 1000-tals timmars tittande på videor och läsandes i böcker, har jag ändrat mig. Världen är inte som vi lär i skolan! ;)

Vet inte varför det inte syns här nu men... Jag lider av social fobi, jag kan inte ta i människor, jag kan inte bilda familj, jag har lidit av detta varje förbannad gång då jag tvingats redovisa eller berätta..., inför människor, som jag normalt litar på och tycer om. Men det går inte att prata inför dem. Där låser det sig  helt. Konstigt. Men så är det. 

Fy vad jobbigt för dig, Kapten. Jag förstår dig såväl. Det finns bra och effektiva sätt att komma ut ur detta. Det gäller att komma åt det undermedvetna och ställa rätt frågor till den delen av oss själv. Robin Williams är en person, bland många andra, som hittat en metod att kunna tala med och permanent ändra det undermedvetna så att gamla, blockerande tankar och själskontrakt en gång för alla kan brytas: 

https://www.youtube.com/watch?v=28Tbwe_aeK4

Vad duktig du är AnnCharlotte som hittat sätt och klarat att få bort den sociala fobin. Du är helt otrolig. Starkt jobbat. Känns väldigt svårt att få bort det. Men jag är så glad du hjälper mig nu. Starkt du vågar skriva och berätta om den sociala fobi du haft och hur du hade det förut och så. Ja det krävs verkligen mod att säga att man är rädd. Men befriande när man kan göra det och folk förstår.

So med min bästa kompis, henne kan jag berätta för att jag har social fobi och hon tog det jätte bra. Det fick ta sin tid innan vi träffades. Tog ca 2 år innan jag våga träffa henne. Men sen våga jag ringa, och sen vågade jag träffa henne och hon var världens snällaste. Nu är vi bästa vänner sen 4 år tillbaka och hon har fått mig att tro mer på människor igen. Att dom kan vara snälla och gulliga och helt helt underbara med. Ler. Så nu sista halvåret typ har jag t.o.m träffat en ny kompis. Som jag vågar prata med och träffa och ut och fika med. Hi hi. Hon är också jätte snäll. Så det känns jätte roligt.

Sen är de en annan människa som jag börjar försöka träffa med. Jag kanske ska hem till henne på fredag. Hon är också jätte snäll. Båda dessa nya är via kyrkan, så de är andliga och snälla som jag. Hi Hi.

Men det som jag har extremt svårt är att träffa nån och gå på dejt och så. Det känns som 1000 eller 100 000 mil bort från vad jag klarar av. Det känns extremt jobbigt. Så därför har jag varit singel i 8 år nu precis. Men längtar efter kärlek, men är kär i någon som är upptagen. Kanske är det ett skydd med. För att jag inte klarar av mer nu.  

Men min sociala fobi börjar i allafall bli bättre. Det känns ju bra. Men har fortfarande svårt att träffa människor live. Det tar ett tag innan jag vågar det. Men via kyrkan blir jag inslängd i att träffa dom på en gång, så det är bra om man är med i nåt, som en kyrka eller förening eller så. För där måste man träffa folk på en gång. Det är bra. Ler.

Ja så är jag. Ler.

Blir fantastiskt att jobba mer med dig, och få bort mina räddslor mer och mer. Yippiee yay. Ler.

Kram från Lisa :)

Lisa, jag hade inget val. Att fortsätta som jag var fanns inte på kartan. Jag var tvungen för jag vill så mycket med mitt liv och då gäller det att hitta vägar att komma över sin skräck. Jag har haft en massa bra människor som hjälpt mig på vägen. Visst är det så, men det viktigaste jobbet måste man göra själv. Nu är jag så glad att jag kan hjälpa andra att hitta vägen ut ur ensamhet och isolation så att fler kan få uppleva vad det innebär att vara fri. På alla sätt.  Du är på god väg och jag är så hjärtans glad för att du vill och vågar!!  Jag är stolt över dig, bästaste Lisa. Hoppas du är stolt över dig själv också. Vi hörs snart, kära. Ta väl hand om dig och passa på att släppa allt det gamla som du inte längre behöver. Gamla vanor, gamla kläder, gamla papper, gamla idéer. Släpp alltihop och låt Universum fylla det vacuum som blir med en massa nytt och roligt!!  

Och du: den NYA kärleken väntar runt hörnet!!  Han finns där, jag lovar!!  <3 <3 <3 

Tack för ditt svar fina du. Vad bra du ville så mycket med ditt liv och vill det. Ler. Är så glad över att du övervann den sociala fobin. Måste vara underbart att vara fri, fri som en fågel. Ler STORT. 

Ler, vad glad jag blir att du är stolt över mig. Ler JÄTTE STORT. :) Ja jag är också lite stolt. Jag ska också bli fri. Ska bli fantastiskt. Längtar dit. Ler STORT.

Ja kanske vågar jag träffa någon när jag jobbat igenom mig rädslorna. Vore roligt. Fast samtidigt hoppas jag på den personen som är upptagen. Ler :)

Vi höres i morgon. Kram från Lisa <3

RSS

© 2017   Created by Stefan Uhlén.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor